🔻 شیراز بودم، بنده خدایی که سالهاست آبروی از نام اهلبیت دارد، ملبس مرا دید و خوشحال شد، خواست نصیحتی کند، گفت: فقط برای امامزمان کارکن، نه هرکسی که عَلَم دست اوست. طعنه او به روایتی بود که هرکس قبل از ظهور حضرت مهدی پرچمیبلند کند باطل است! خندیدم و بحثی نکردم و گفتم: «انشاءالله» ولی بعدش با خودم گفتم درست است که در پاسخ به این ادعای باطل، از سند نداشتن این روایات، تعارضشان با محکمات قرآنی و روایی و منظور از آنها بحث زیاد شده است، اما باید به این جماعت از جوابهای از جنس روایات بیشتر داد.
🔻 پیشازاین از روایات مختلف در جواب به این شبهه زیاد بحث کردهام. اما امروز روزی شد روایت ناب جدیدی را دیدم که در آن اشاره شده است پیش از ظهور از ذریه جعفر بن ابیطالب کسی در منطقه ایران که صاحب قدرت و عزت است و پرچمیدارد، قدرت خود را به دست حضرت حجت میدهد.
🔻 این روایت نیز حکم بطلان دیگری بر برداشتهای حجتیهای از برخی روایات است. در کتاب الغیبة نعمانی روایت است، میگوید روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در بقیع نشسته بودند، حضرت علی (علیهالسلام) بر ایشان، وارد میشود و سمت راست ایشان مینشیند، سپس جعفر بن ابیطالب وارد میشود و سمت چپ ایشان مینشیند و سپس عباس وارد شده و مقابل پیامبر(ص) مینشیند، سپس حضرت رو به حضرت علی (ع) کرد و ایشان را بشارت میدهد که کمیپیش از ورود آنها، جبرئیل برای ایشان خبر آورده است که: «أَنَّ الْقَائِمَ الَّذِی یَخْرُجُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً مِنْ ذُرِّیَّتِکَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْن(ع)» حضرت حجت که قیام میکند و... از ذریه حضرت امیر از فرزندان حسین (علیهماالسلام) است. سپس حضرت رو میکنند به جعفر و به او نیز بشارتی میدهند: «أَنَّ الَّذِی یَدْفَعُهَا إِلَى الْقَائِمِ هُوَ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ» آن کسی که قدرت را به مهدی میدهد از ذریه تو است. از اینکه بشارت به جعفر است و توصیفات خوب بعدی معلوم میشود این فرد که صاحب قدرت است کسی است که موافق و پیرو حضرت حجت است. سپس پیامبر اکرم نشانههایی برای آن فرد اعطا کننده قدرت به حضرت حجت (عج)، ذکر میکنند: «أَ تَدْرِی مَنْ هُوَ قَالَ لَا قَالَ ذَاکَ الَّذِی وَجْهُهُ کَالدِّینَارِ وَ أَسْنَانُهُ کَالْمِنْشَارِ وَ سَیْفُهُ کَحَرِیقِ النَّارِ» چهره او مانند طلا درخشان است، دندانهای محکمیچون اره دارد، شمشیری دارد که گرمایی از جنس آتش دارد و شاید چیزی مثل موشکهای امروزی از «سَیْفُهُ کَحَرِیقِ النَّارِ» منظور باشد. «یَدْخُلُ الْجُنْدَ ذَلِیلًا وَ یَخْرُجُ مِنْهُ عَزِیزاً» وارد لشکر میشود درحالیکه چیزی بهحساب نمیآمد؛ اما وقتی خارج میشود فردی باعزت و معتبر است. در برخی نسخهها هم عوض «الجند» آمده است «الجبل»، اگر «الجبل» گفته باشد ظاهرش منطقه ایران است که آن زمان یکی از نامهایی که به ایران اشاره دارد این نام است. «یَکْتَنِفُهُ جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیل» در آخرین وصف نیز میگوید جبرائیل و میکائیل او را در کنف حمایت خود گرفتهاند و این هم تأیید دیگری بر او است. سپس حضرت رو به عباس میکنند و این بار دیگر نمیگویند بشارت بلکه فقط به او خبر میدهند که: وای بر فرزندانی که از عباس شکل میگیرند. عباس میگوید از زنان دوری کنم؟ حضرت میگویند این تقدیر خداوند نوشته شده و تغییر نمییابد.
📌 اصل آنچه در این روایت برای ما مهم است این است که پیش از ظهور حضرت حجت کسی هست که قدرتمند است و پیرو حضرت است و در کنف حمایت فرشتگان بزرگ الهی است و او قدرت و حکومتی دارد که به حضرت حجت آن را میدهد و این نیز شاهدی دیگر است مقابل روایاتی است که برخی گمان میکنند در مقام حکم به بطلان هرگونه قیام پیش از ظهور حضرت حجت (عج) است.
........
یک حدیث دیگر هم از کتاب الغیبة نعمانی امشب میخواندم که ظاهرا در مورد سید خراسانی است و اجمالا بیانگر وجود فردی است که پیش از ظهور حضرت حجت صاحب قدرت است و دشمنان را شکست میدهد و قدرت را به حضرت حجت تحویل میدهد.
«یسلط الله علیهم (علجا) یخرج من حیث بدأ ملکهم، لا یمر بمدینة الافتحها، و لا ترفع له رایة الا هدمها، و لا نعمة الا أزالها الویل لمن ناواه فلا یزال کذلک حتی یظفر و یدفع بظفره الی رجل من عترتی یقول بالحق و یعمل به»
برای مطالعه متن کامل حدیث و ترجمه آن و توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید. 👇